La primera vegada que vaig poder viure la situació de que un infant mossegà
a un altre fou durant la meva tasca com a Educadora Infantil en una escoleta.
Recordo que ens trobàvem a l’hora de l’esplai i amb els infants d’1-2 anys.
En Miquel mossegà en un braç a na Maria durant el seu joc. Na Maria
s’acostà a nosaltres plorant i ens va mostrar la mossegada. La tutora de la
seva aula s’acotà front d’ella i la primera pregunta que li va fer fou, qui t’ha fet això?, na Maria respongué, en Miquel! L’educadora cridà a en Miquel
i el feu acostar-se a ella, i li demanà, perquè
has mossegat a na Maria?, acte seguit, sense deixar que en Miquel li
respongués, li digué, molt malament, això
no es fa!, demana-li perdó i dóna-li una abraçada i seuràs un poc aquí al meu
costat.
En Miquel feu tot el que la seva mestra li va ordenar i estigué assegut uns
15 minuts al costat d’ella, na Maria va seguir amb el seu joc amb altres companys
i companyes.
A partir de l’anàlisi d’aquest cas concret puc deduir que les principals
creences de la mestra són:
- Que una cosa mal feta només s’arregla mitjançant el
càstig.
- Que el diàleg no és molt important.
- Que sempre s’ha de “castigar”, interrogar, etc. a
“l’agressor” i no tant a la víctima.
- Que amb paraules “fortes” com, “molt malament” fem sentir
culpable a “l’agressor” i així s’arrepentirà i no ho tornarà a fer.
Per tant, els referents teòrics que es desprenen d’aquestes creences són,
principalment, el Conductisme.
El Conductisme és una disciplina que s'interessa només
pel comportament, els conductistes no creuen gaire que el coneixement sigui un
aspecte fonamental del desenvolupament humà i que, per tant, els canvis en la
conducta siguin un reflex dels canvis a nivell cognoscitiu.
Els conductistes opinen que la
conducta del infants és, en molts de casos, una cosa independent del
coneixement. No estan interessats pels factors mentals interns. Només creuen en els factors externs, ja
que són els únics que vertaderament es poden observar. L’ésser humà es limita a
reaccionar davant l’ambient extern.
Per tant, a partir d’aquí es pot
determinar que el comportament de la mestra no és del tot correcte, ja que, amb
aquesta actitud no s’aconseguirà que l’infant no torni a repetir la conducta, ja
que, no s’indaga en el perquè ho ha fet, en quins són els motius que el
condueixen a comportar-se d’aquesta manera, no es pot pensar que un infant
mossega perquè si, o perquè és un infant dolent.
Pel que fa a les preguntes que es
podrien plantejar, penso que la principal seria, perquè ha actuat d’aquesta manera la mestra? Doncs, crec que la
resposta seria que aquesta actuació és la més fàcil i la més ràpida front
situacions com aquesta, feim que els infants es donin una abraçada o una besada
i com si aquí no hagués passat absolutament res.
Finalment, referent a les
competències treballades a partir de l’anàlisi d’aquest cas, penso que serien,
2.2 Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences
personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre, ja que, és una
oportunitat per comparar l’actuació que té la mestra en aquell moment i la que
podria tenir jo mateixa en una situació així, això dóna peu a identificar
quines són les meves creences personals, a més, es treballa també la
competència 4.1 Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les
pràctiques que es duen a terme a l’aula, de la qual manera es pot conèixer
quina o quines són les creences de la mestra i/o també comparar-les amb les d’altres
mestres, ja que, per exemple, durant l’esplai és un moment que es comparteix
amb altres docents i es poden veure les diferents reaccions de cada un/-a o si
tots/-es actuen de la mateixa manera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada