dijous, 18 d’abril del 2013

Què és una bona intervenció educativa?


Una bona intervenció educativa  no engloba sols alguns aspectes, és dir, no sols podem parlar d’espai i temps en una escola d’Educació Infantil, la cosa va més enllà, es tracta de crear un espai adequat, un temps adequat, unes relacions afectives adequades, unes bones relacions amb les famílies, entre moltes altres, malgrat en aquest apartat només faré referència a l’espai i al temps i ho faré a partir de l’exemple de l’escola on he estat treballant, ja que, actualment, no estic realitzant les practiques.
L’espai en aquesta escola a la qual faig referència, és un exemple de bona pràctica educativa, ja que, es té molt en compte per part de totes i cada una de les educadores que fan possible el dia a dia a l’escola. Tota l’escola en si és un espai privilegiat, es cuiden tots i cada un dels racons de les aules i de l’escola en general, són epais amplis, lluminosos, ventilats i segurs que proporcienen a l’infant la seguretat i autonomia que necessiten, a més d’afavorir les relacions i els aprenentatges. Els espais es mantenen però sempre amb alguns canvis, per la qual cosa no duen a la monotonía. També cal dir que l’espai de l’escola està obert a les famílies, una gran mostra de la seva transparència. A més, penso que és un gran privilegi el lloc on està situada l’escola, tot i ser en un poble es troba a les afores, vora un camí poc transitat que permet sortir als infants a fer alguna volta amb la tan coneguda “cordeta” o a berenar a l’aire lliure, això permet estar en contacte amb la natura.
Però, no sols els infants tenen els seus propis espais per a jugar, per a alimentar-se o per a descansar, també les educadores disposen del seu propi espai, en el qual poden organitzar, treballar, parlar de les seves tasques…
Pel que fa al temps, m’agradaria destacar que és un aspecte que es respecte sempre. Es respecte el temps dels infants, de les educadores i de les famílies, un cercle que gira (i ha de girar) en una sola direcció pel bé de l’infant.
Cada infant disposa del seu temps per a jugar, per a relacionar-se, per a estar sol quan ho necessita, per a alimentar-se, per a descansar,… a l’igual que les educadores, totes disposen del temps necessari per a crear, per a organitzar i per a preparar les seves tasques o activitats.
De tots és ben sabut que el temps (i l’espai també) ajuda a l’infant a crear unes rutines i a saber distingir quan és el moment per a cada cosa, doncs aquest centre n’és un bon exemple. D’aquesta manera es pot dir que el temps és flexible, són les educadores qui s’adapten als ritmes individuals de cada infant i els donen temps per acabar allò que estan fent en cada moment, no cal dir que en les aules de nadons és on es veu més clar.
Una vegada més trobem un exemple de la importància que tenen l’espai i el temps per a un adequat desenvolupament individual de l’infant, un desenvolupament que ha d’anar guiat per l'afectivitat, la confiança i la seguretat.

Competències treballades: 

Pel que fa a les competències treballades a partir d’aquesta tasca penso que són, 1.1, ja que he accedit a dades existents a l’hora de resoldre aquesta activitat, m’he basat en una experiència personal i molt enriquidora a la vegada, així com també la competència 3.2, ja que, he especificat, en la mesura de lo possible, l’organització d’aquest centre en concret, és a dir, del seu temps i espai. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada